Facebook je nejnovější technologický gigant, který se dostal do světa cloudových her – ale nabídka společnosti je trochu jiná než konkurence. Na rozdíl od Amazonu nebo Google, které oba nabízejí samostatné cloudové herní služby za poplatek, zavádí Facebook do své stávající aplikace cloudové hry – některé z nich lze hrát hned teď.
„Děláme hry zdarma, děláme hry, které jsou latentní, alespoň pro začátek,“ říká Jason Rubin, viceprezident společnosti Facebook. “Neslibujeme 4K, 60fps, takže nám platíte 6,99 $ měsíčně.” Nesnažíme se vás přimět k nákupu hardwaru, jako je ovladač. “
Podle Rubina je důvod, proč Facebook zkoumá cloud, protože otevírá typy her, které může nabídnout. Společnost začala ve hrách před více než deseti lety s hity založenými na Flash, jako je FarmVille, než se přesunula do HTML5 pro svou platformu okamžitých her, ale obě tyto technologie jsou relativně omezeny na menší a jednodušší zážitky.
Rubin říká, že expanze do cloudu znamená složitější hry, které společnost může stále nabízet rychlým a bezproblémovým způsobem. Tyto hry HTML5 nezmizí, ale místo toho budou sedět vedle nových cloudových nabídek v aplikaci Facebook. (Je třeba poznamenat, že Facebook v loňském roce získal španělskou cloudovou herní službu PlayGiga, což připravilo půdu pro toto zavedení.)
“Platforma umožní 300 milionům hráčů, že musíme i nadále hrát hry, které mají rádi, ale myslíme si, že se rozvětví a budou hrát také složitější hry,” říká Rubin. Free-to-play cloudové hry začínají na Facebooku v beta verzi od dnešního dne a počáteční množství titulů zahrnuje hlavně porty pro Android, jako je 3D závodník Asphalt 9 a nečinná roleplayingová hra Mobile Legends: Adventure.
Zavádějí se do USA, aby mohli začít – Facebook říká, že to bude zahrnovat Kalifornii, Texas a státy v severovýchodním a středním Atlantiku. A budou k dispozici prostřednictvím webu i aplikace Facebook pro Android. “Momentálně nejsme na iOS, což je pro nás velký problém,” říká Rubin. “Je nám zakázáno, aby Facebook spustil prohlížeč a hrál hru.” (Je to také něco pro cloudové hraní na iOS.)
Kromě typů dostupných her se základní zkušenosti uživatelů Facebooku příliš neliší. Jdete na Facebook, uvidíte hru, která se vám líbí, kliknete na ni a můžete hned začít hrát. Dnešní zavádění ale přichází také s některými užitečnými funkcemi, včetně nového systému s křížovým postupem navázaným na vaše přihlášení na Facebooku. Pokud například začnete hrát Asphalt 9 prostřednictvím Facebooku a poté se rozhodnete stáhnout si mobilní aplikaci, veškerý váš postup se přenese, protože je svázán s vaším přihlášením.
Přístup Facebooku k cloudovým hrám se filozoficky zcela liší od konkurence, jako je Google Stadia nebo Amazon’s Luna. Společnost nevyvíjí svou technologii ani se nesnaží zajistit velké exkluzivní hry. Místo toho to připadá spíše jako rozšíření toho, co již Facebook nabízí: rychlé a snadno vyzvednutelné tituly, které mohou zaplnit některé nečinné okamžiky ve vašem dni.
To znamená, že Rubin vypadá optimisticky, že služba poroste natolik, že by se to mohlo změnit. Například pokud jde o exkluzivity, říká:
Nesnažíme se lidi zamknout. Nepotřebujeme, protože za vyzkoušení těchto her neúčtujeme žádný poplatek a už jste na Facebooku. Exkluzivní v klasickém smyslu – tj. Tuto hru můžete hrát pouze na platformě – pro nás pravděpodobně nedává smysl.
Myslím, že se stane, že jakmile bude mít platforma velkou uživatelskou základnu, někteří z těchto vývojářů se chystají jít „Myslím, že bychom měli přidat některé funkce, které využívají výhod těchto schopností, které jsme nikdy předtím neměli.“ Uvidíme ty hrám se na platformě daří opravdu dobře a další vývojáři řeknou: „To byl nápad, s ním bychom se měli řídit.“ A pak někde v řadě některá herní společnost řekne: „Měli bychom postavit hru, která nemůže existovat kdekoliv jinde.’
Myslím, že ta hra nakonec bude existovat. Myslím, že dojde k exkluzivitám, ale není to něco, co potřebujeme.
Podobně, i když se nyní soustředíme na hry free-to-play, říká: „může přijít den, kdy bude mít smysl nabízet prémiovou hru.“ Společnost však chtěla začít tím, že bude hraní těchto her co nejjednodušší. Zdarma je obvykle docela snadné.
A i když je to právě teď teoretické, mohla by nakonec dojít k nějaké integraci s Facebook Gaming, streamovací službou ve stylu Twitch. “Co kdyby streamer hrál hru, která je hratelná na Facebooku, a ten streamer říká:„ Chci hrát s jedním z vás, který chce hrát. “Vyber si jednoho z těch lidí, pošle jim URL a hraje Jill s ním v proudu, “říká Rubin. “To je super. Opravdu není důvod, aby se věci nemohly stát. “
To je spousta věcí a právě teď cloudová nabídka Facebooku není zrovna nejzajímavější službou. Ale také to nemusí být. Jedním z velkých rozdílů mezi tím a konkurencí je, že Facebook se vám nesnaží prodat hry. Obchodní model je velmi odlišný. Na webu Facebook přijme standardní 30% snížení nákupů v aplikacích, zatímco na Androidu to nezabere nic. Také to vyžaduje snížení peněz vydělaných reklamou. Cílem těchto cloudových her není prodat vám předplatné: je to udržet vás na Facebooku.
“Mnoho věcí rozdáváme zdarma, protože to je pro nás obchod,” říká Rubin. “Nepodceňujte jen to, že se lidé budou angažovat v komunitách na Facebooku.” To je to, co děláme. “