V pátek večer v září se ve virtuálním světě Robloxu večírek na zahájení alba objevil více než milion lidí. Americká popová hvězda Ava Max uspořádala ve hře „virtuální setkání fanoušků“ u příležitosti zahájení svého nového alba Heaven & Hell. Byla to poměrně jednoduchá záležitost. Max se poprvé objevil na obrovské obrazovce před barevným tanečním parketem plovoucím na obloze a mluvil o svých inspiracích za albem. Později předvedla několik písní, zatímco hráči běhali uprostřed blikajících světel, ohňostrojů a nakonec pozadí, které se proměnilo v kreslenou vizi pekla.
Navzdory své přímočarosti se na akci zúčastnilo 1,156 milionu jedinečných hráčů, s maximálním počtem 166 620 lidí – a to je jen začátek plánu, aby se hudba stala nedílnou součástí Robloxu. „Hlavním cílem je jít na neznámá místa, kde můžeme virtuální zážitky vylepšit ještě lépe než v reálném světě,“ říká Jon Vlassopulos, šéf hudby Roblox.
Soutok virtuálních prostor a hudby již nějakou dobu stabilně roste, ale v roce 2020 se díky pandemii skutečně zrychlil. Díky živým, osobním událostem téměř úplně zrušeným po celém světě hledali umělci nové způsoby, jak se spojit s fanoušky. To by mohlo znamenat mrakodrapovou kyborgovou verzi Travise Scotta, který šlapal kolem ostrova Fortnite, nebo strašidelného CG animovaného avatara The Weeknda vystupujícího v TikToku. Jsou to události, které přilákaly miliony virtuálních účastníků.
Roblox na první pohled nemá stejnou kulturní mezipaměť jako Fortnite, TikTok nebo Minecraft. Je široce považována za platformu pro děti, což je oblíbené místo pro mladé hráče jak při stavění, tak při hraní malých her. Ale Vlassopulos říká, že zatímco diváci jsou mladí, toto vnímání není úplně přesné. Roblox existuje od roku 2006 a říká, že komunita vedle ní stárne. “Není to dětská věc,” vysvětluje Vlassopulos. “Je to platforma pro mládež.” Toto mladé publikum v kombinaci s čistým měřítkem Robloxe – má odhadem 150 milionů hráčů – jej proměnilo v atraktivní prostor pro umělce.
Věci začaly pomalu. Před akcí Ava Max působil Roblox také jako vysílací partner benefičního koncertu Jeden svět: Společně doma. Jedním z cílů podle Vlassopulose bylo „mít snadný způsob, jak dělat něco kreativního relativně lehkým dotykem, takže to netrvá měsíce a měsíce, než to uděláme.“ Obě tyto události se sešly poměrně rychle a jsou téměř jako ukázky, způsob, jak ukázat umělcům a štítkům možnosti platformy. Ale tým Roblox má také mnohem ambicióznější plány, které pravděpodobně začneme uskutečňovat příští rok.
Zatímco mnoho her a platforem vyzkoušelo experimentální virtuální zážitky, Robloxova vize zní více v souladu s tradičními koncerty. “Koncerty, pokud je uděláme v budoucnu, by byly věrnější,” říká Vlassopulos. “Naše představa o virtuálním koncertu, o kterém si myslíme, že musí mít virtuálního umělce, virtuální pódium, virtuální publikum.” Rovněž poznamenává, že by to mohlo zahrnovat prvky zákulisí pro fanoušky a že virtuální festivaly uvnitř Robloxu jsou možné.
Roblox je v prostoru stále relativně pozadu. Například Fortnite uspořádal svůj první virtuální koncert v roce 2019 a nedávno vybudoval high-tech studio v Los Angeles, aby ve hře mohlo pořádat více pravidelných hudebních akcí. Vývojář dokonce uzavřel partnerství s K-pop supergroup BTS, aby debutoval s hudebním videem ve Fortnite. Robloxovo úsilí bylo poměrně malé – ale je to záměrné. Vlassopulos říká, že plánem je pomalu se zvětšovat, aby „nechali děti zvyknout si“ a neustále proměňoval živou hudbu na prominentnější součást Robloxova zážitku.
“Právě začínáme,” říká, “ale je docela vzrušující sledovat, kam to všechno jde.”